torsdag 18. desember 2014

DA var sesongen over.

Etter at elgjakta var ferdig var det klart for Cassie sin første blodsporprøve. Ikke noe jeg kommer til å drive veldig mye med, men greit å ha med seg med tanke på Retrievercuppen. Cassie er ikke trent mye på blod, men er en god sporhund, og vet å benytte seg av blodet når det er lagt ut :-)

Kort fortalt gikk hun ett KNALLBRA spor. Litt uvant start i og med at det ikke var noe oppspark, og at sporet startet rett foran en grøft. Brukte bittelitt tid på andre siden av grøfta før hun satt seg, og etterpå var det rett og slett som å gå bak en støvsuger. 1 pr og en fin poengsum til cuppen.



I November reiste jeg, Elisabeth og Mona til Dogs4all, veldig koselig avslutning på hundesesongen, gode muligheter for shopping og ikke minst mulighet til å treffe Line og Rikke, som gjestmildt tok inn trønderbanden hele helga. Cassie var påmeldt i klasse 1 lydighet, totalt fravær av pels gjorde at jeg ikke så noen grunn til å kaste bort penger på utstilling i tillegg. Hadde ikke allverdens forventninger til de helt store prestasjonene, til det er ikke Cassie trent nok i vanskelige miljøer, men håpet på en helt ok 1 pr. Hun var faktisk såpass preget av omgivelsene at hun ikke tok godbiter i starten ... Mona ble sendt ut på vaffeljakt, og når det var i orden kunne vi endelig varme opp skikkelig, vafler sier man ikke nei til selv om det stanker hundepiss og det er tusenvis av hunder og ikke minst lukter å forholde seg til.

Hun startet med 10 på tannvisning og fellesdekk, 9 på fri ved fot og dekk før vi byttet ring. I ring nr 2 var dommeren veldig "på oss" når han skulle forklare hva som skulle skje... Han var faktisk såpass tett på meg at jeg syns det var godt innafor (dvs utenfor) intimsonene min, og midt imellom der satt Cassie klar til jobb. Hun ble naturlig nok litt satt ut av dette, og det ramla litt sammen for henne i denne ringen.  Jeg er faktisk nesten ennå mer stolt av henne etter den litt uheldige starten. Fy f.. for en ærlig hund altså. Hun gjør så godt hun kan til tross for at hun er ukomfortabel med settingen. Vi endte som nr 10 av 28 startende, med 166 poeng. Cassie er teknisk god nok for 200 poeng i kl 1, men det er det VELDIG mange andre som er også, og de beste klarer å vise det selv om det er masse trøkk rundt. Vi gjorde så godt vi kunne, og jeg er mer enn fornøyd med det vi fikk til!!



Etterhvert ble det greit å være på Lillestrøm :-)

Siste helga i November var jeg og Cassie på lp kurs med Maren Teien. Kurskvoten var egentlig brukt opp i år, men når anledninge bød seg til innedørskurs med dyktig instruktør klarte jeg ikke la være. Cassie er en utrolig enkel hund å ha med seg på kurs, og svarer godt på alt vi gjør. Trengte litt input på både noen fartsøvelser og ro øvelser, og syns jeg fikk mange gode tips i løpet av helga. Ekstra morsomt var det at Johanna var med, vi trener jo endel sammen, og det er greit at vi er to til å huske alle tipsene som kom ;-) Jeg er ikke så flink til å skrive opp, men føler vel at jeg lagrer det JEG syns er viktig i toppetasjen. Maren var en strukturert instruktør, hun husket hundene fra økt til økt, hadde en plan for hver hund og var ekte engasjert i den hunden som var i ilden, og ikke minst utfordet hun oss som deltagere til å bruke nøtta... Ett veldig givende kurs jeg er glad jeg kostet på meg!



Nyinnlæring rygging, noe som faktisk var såpass morsomt at jeg må litt i tenkeboksen.. Hvordan belønne rygging men ikke halsing som kommer samtidig..hehe

Oisann, høres ut som Vito går fullstendig for lut og kaldt vann for tiden.. Kan berolige med at det gjør han IKKE. Han er i storform rent kroppslig (tror jeg i alle fall.. energinivået tyder på det..) Han er med på innendørstrening en gang i uken, og etter en liten spørrerunde på facebook fikk jeg mange tips til ting han kan trene på i vinter. Nå øver vi på å sitte bamse, og å gå mellom beina mine, begge øvelser som er fin trening for ryggen. Det kan virke som om å sitte bamse er tungt for han, for jeg kan ta to, tre veldig fine der han holder posisjonen fint, så begynner han å fjuske. Note til myself: ikke ta flere enn to gode i starten, tipper det er noen muskler som må trenes opp..

Ellers har jeg filosofert endel over de oppdaterte reglene til Mattilsynet den siste tiden. Jeg kommer nok til å bryte både en og to lover til tider vil jeg tro...., men er glad for at det faktisk kommer ett regelverk som skal bidra til å lovfeste dyrs rett til å ha ett fint liv. Mine kommende valper må nok fortsatt belage seg på å tilbringe noen timer i bur, jeg mener bestemt at det lærer de å slappe av, og ikke minst lære de å ikke bli gode på å gjøre hærverk når jeg er borte. Føler overhode ikke at det er stygt gjort mot valpisen, de får dekket alt av behov døgnet rundt, +  med en gang det er mulig er bur en saga blott.

Jeg utvikler meg stadig vekk når det gjelder å trene hund, og sånn egentlig tror jeg at den største utviklingen har kommet de siste par årene. Jeg blir stadig "mildere" (forhåpentligvis flinkere), prøver å legge opp trening helt uten korrekser, og må jeg fortelle at noe er feil, er det nå (omtrent) helt borte å bruke fysisk korreks..(det hender fortsatt at Vito blir hentet fysisk, men da ikke som korreks egentlig, bare rett og slett hentet fra en eller annen lukteflekk....) Jeg har aldri vært fysisk stygg med mine hunder, men at de har blitt tatt tak i når feil har blitt gjort skal jeg være så ærlig å innrømme at har skjedd. Målet mitt er å bli så flink til å trene hund at jeg ikke føler behov for å ta de. At man bryter loven hvis man "tar de i kjakene" er bare av det gode, det er fullt mulig å trene hund uten å skremme de på noe som helst måte, hverken fysisk eller psykisk!!

Har noen mål og ønsker og forsetter for 2015.. Noen av de kan jeg jo dele med dere... Med Cassie håper jeg å få opprykk til A spor, og gjerne få til en start i A også.. Med Vito blir det start i Eliteklasse på WT, også håper jeg veldig at vi får utviklet oss som ettersøksekvipasje i løpet av sesongen (fingre krysset) Jeg har også store forhåpninger om at det kommer en ny liten labbegutt i hus i løpet av sommeren (fingre krysset der også!) På det private plan har jeg store planer om å bruke mindre tid på nettet, kjenner at jeg bruker alt for mye tid både PÅ nettet, og ikke minst energi på å  analysere ting som skjer der inne.. Rett og slett bortkastet bruk av energi, og noe jeg har seriøse planer om å få gjort noe med!!

Det blir nok mye mindre kursing neste år, i 2014 har jeg vel gått mer kurs enn de siste 15 årene tilsammen :-) Var på tide å fylle opp verktøykassen med nye "redskaper, også kan jeg jo bruke 2015 til å lære meg å bruke de liksom. Sånn til info: Etter årets NBF kurs trener jeg nå fremmadsending med ett smil, og koser meg med de fremskrittene vi gjør, nå VET jeg treningsveien fremover! (Tusen takk altså Kari A, akkurat det å få meg til å like den øvelsen er ikke gjort sånn helt uten kompentanse og innlevelse..hehe)

Gleder meg MASSE over at Line og Rikke  har fått seg vogn på Sølen, har innimellom savnet "noe" der oppe, og når jeg kjenner etter er det nok Line jeg har savnet ;-) Blir bare så bra å få noen å trene jakt med i tillegg til alt annet vi skal gjøre, oh lykke, er bare noen måneder igjen før sesongen er i gang igjen :-)))

I mellomtiden ønsker jeg dere alle god jul, årets julekort er tatt for kun få dager siden, da jeg og mine firbente lykkepiller gikk tur i ett.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar